01.02.2018

Sisekummid ja ventiilid, kord majja.

Sisekummid ja ventiilid, kord majja.

Kui klient tuleb City Bike Tallinn rattapoodi ja lausub: "soovin sisekummi, vahetan ise ära", siis me loomulikult küsime, et mis suurusega jooks, mis tüüpi ventiil ja laiusega rehv, et valida sobiv isend.

Ja suurem osa ei oska selle peale väga midagi kosta või siis ehk: "keskmine" või siis: "mul on maastikuratas". Korrastasime ka oma e-poes "sisekummi riiuli" ja nii see lookene sündiski.

Ventiilid
Peenikesed (Presta, 6mm veljeauk) ja jämedamad (Auto või Dunlop, 8mm veljeauk). Allpool lühidalt erinevatest ventiilidest.

  • Presta/French: peenike otsast keeratav ventiil (lühend PV või FV või S). Osadel sisekummidel on ka ventiil eemaldatav. Oluline, kui on soov rehvipiimaga sisekummi täita.
  • Auto/Schrader/American: sarnaselt autodele kasutatav jämedam ventiil (lühend AV, SV või A)
  • Dunlop/German/Woods: eemaldatava sisuga ventiil, velje diameetri auk sama mis Auto puhul (lühend GV või DV).
  • Italian/Regina: peenike, metallist ventiilikorki saab eemaldada, meil suhteliselt vähe levinud. 


Üldjuhul on võistlus- ja kallimatel kvaliteetjooksudel kasutuses presta ventiil. Selle pöia ventiiliaugu diameeter on ka väiksem, mis teeb pöia tugevamaks. Sinna ei sobi jämedama ventiiliga sisekumm (auku saab suuremaks puurida aga sellest võib pöid nõrgemaks muutuda).

Oluline veel silmas pidada pöia kõrgust - presta ventiilid on 40mm-80mm ja osadel juhtudel vaja ka ventiilipikendusi. Kui pöid on aerodünaamiline, näiteks 50mm, siis sobib minimaalselt 62mm presta ventiil. 

Sisekummi laius: millimeetrid ja tollid
700x23c(vasakul pildil) ja 26x2.1(paremal pildil) on tollides ja meetrikmõõdustikus ülemistel piltidel. Tuleb tuttav ette? Ja nii on ka enamasti märgitud rehvidel. 
Esimene number on rehvi diameeter ja teine laius. Need on ligilähedased suurused!

ETRTO mõõdud (European Tyre and Rim Technical Organisation)
54-559 and 23-622 numbrid ülemistel piltidel on ETRTO mõõdud. Need on täpsemad, kuid kindlasti raskem meelde jätta. Kuna õhukummid venivad siis neil on antud vahemik. Näiteks sobib 27,5 rehvile antud sisekumm laiusega 54-75mm (või tollides 2.1-3.0). 

28 ja 29 tollised jooksud on sama pöia diameetriga, aga neil on erinev laius (29" üldjuhul laiem ja sinna saab panna ka laiema rehvi. Tegime väikse tabeli: tollid ja ETRTO siis ehk arusaadavamad:

12" 203
14" 254
16" 305
18" 355
20" 406
22" 501
24"          507
26" 559
27.5" 584
28 ja 29" 622

Sisekummi material
Butyl rubber (sünteetiline kummisegu) või Latex (orgaaniline kummipuu vaik. kvaliteetsem, üldjuhul ka väiksema hõõrdeteguriga ja õhema materjalikihiga). 

Butyl sisekummid on valmistatud sünteetilisest mustast kummisegust ja seina paksus suurem kui lateksil. Võistlushimulistele olemas ka light ja superlight versioonid (õhem kummikiht, suhteliselt võrdne lateks kummi kaaluga (ultralight).

Lateks sisekummid on tavaliselt kallimad, sobivad võistlusrattale. Nende miinuseks tavakasutuses on kiirem õhukadu, seetõttu peab sisekumme tihemini pumpama. Paigaldus on täppistöö ning ei tohi kokku puutuda õlidega. 
Testide tulemusel võib latekssisekummi eelis tavalise ees olla kuni 5 watti, loe artiklit cyclingweekly.com.

Torkekindlus sisekummidel
Kui soovid sisekumme teha torkekindlamaks saad osta kohe spetsiaalse seguga täidetud sisekummid või täita nö. piimaga oma tavalised sisekummid (tube sealant). Eeldus selleks on, et sul on eemaldatava ventiiliotsaga presta, auto või dunlop ventiiliga sisekumm. 

“It all started because we love cycling. From childhood cycling around home. Then making first real bike trip to West-Estonia and islands, with backpack on shoulders...”