
Millise laevaga?
Sunlines laev “Katharina” tundus hea valik - piisavalt atraktiivse välimusega aurik kohviku ja 2 tekiga. Ilm oli ka ilus ja rahulik.
Tasub olla pool tundi enne väljasõitu lennusadamas kohal, et ratas teiste omasuguste kõrvale ahtrisse paigutada.
Tunnike merel, kohv, jäätis, viimane pilk kaartidele ning laeva kapteni head soovitused . Viimane pilk mobiili ja kaartidele. Olin juba korra saarel käinud ja tahtsin nüüd taas ringi peale saada ja lisaks risti-rästi ka seigelda. Leppisin muheda kapteniga kokku, et tagasi tulles muljetame, mis ja kuidas.
Saarele ring peale
Kirjade ja kaartide järgi on saarele mööda teed ringi peale tegemine 15 km jagu. Sinna mahtus parasjagu vaatamisväärsusi:
- Miini tee, mis viis otse miiniladudeni. On ikka mastaabid. Pooleldi lagunenud aga ikka väga palju on ka alles. Ja see kitsarööpa raudtee. Hargneb igasse suunda.
- Kunila mägi. Mäe mõõtu kuidagi välja ei anna. Noh, pisem liivaküngas aga metsmaasikaid oli hulgi ja metsa all paistis ka mustmiljon mustikavart.
- Rannakaitsepatareid ja suurtükiplatvormid. Erineva suuruse ja lagunemisastmega. Tõsisema huvi korral võta kaasa võimas taskulamp ja avasta.
- Kena kirik ja mereäärne surnuaed. Seal lähedal veel Tõnu Kaljuste Nargen festivali küün ja kena majapidamine.
Pisem põhjaring
See on märgistatud valge-puna-valge märgistusega puudel ja pikkusega 7 km. Kindlasti tehnilisem ja kitsam kui ümber saare ring.
Maiuspala kõigile militaarhuvilistele: Eesti patarei nr 5, patareid 10A, 10B…
Need patareid ja ehitised on hiiglaslikud, paratamatult tekib palju mõtteid asjade vajalikkuse ja otstarbekuse üle. Metsa on loodud korrusmajade kõrgused kaitserajatised, tonnide viisi betooni ja rauda. Tunneleid ja avausi erinevas suuruses. Ja loodus nüüd vaikselt võtab tagasi oma õigusi ja juurdub läbi seinte ja lagede.
Lõunaring
Tähistatud valge-sini-valge märgistusega. Saare lõunaosas on väga liivane ja kui liivas rattaga sõitmise suur austaja pole siis on parem hoida kohalikele teedele, need pakuvad piisavalt künklikkust ja kivikesi suuremas ja väiksemas mõõdus.
Sobilik ratas Naissaare maastikule ja teedele:
- Fatbike või +mõõdus maastikuratas (2.6-3 tolli rehvid)
- Kõva harrastaja tasemel maastikuratas. Koju võib jätta Tourney vahetajatega jalgrattad ja elektritõuksid.
- Elektritoega maastikuratas on ka väga mõnus.
Aktiivset autoliiklust saarel pole. Ekskursiooniks suur veokas ja vanaaegne buss. Ja mõned kohalikud autod.
Söök ja jook saarel
Lõunaküla ja Sadama puhvet tundusid populaarsemad kohad.
Kindlasti soovitaks kaasa võtta piisavalt joogipoolist, janu on metsas kerge tekkima.
Mugavused, millele mõelda saarel ringi liigeldes:
- Tulla oma rattaga või rentida (rendi korral soovitaks Sunlines laevniku poolt pakutavaid fatbike, kõige kvaliteetsemad ja sobilikumad kohalikele teedele)
- Laevaga tulles-minnes ja saarel viibides tarbi piisavalt vedelikke (päevane retk ja koormus võiks olla 1,5-2 liitrit vett/toniseerivat jooki)
- Saarel pole poodi, kuhu minna ostlema, küll aga kohvikud, baare.
- Taskulamp kaasa
Sunlines kapten soovitas nende poolt valmistatud marsruute. Ühte neist ka testisin saarel liigeldes, rakendus Navicup, näitas teed ja rääkis lugusid. Väga mugav.
Päev möödus kiirelt. Laevasõit tagasi oli mõnus lõõgastus. Väike jook päiksetekil, jäätis...