28.01.2016

Jalgratas supermarketist? Me ei soovita

Supermarketi ratta reklaam. Ametlik. Mis on pildid valesti? Vastus: kahvel on valepidi

Sarnaselt välismaale müüvad ka Eesti supermarketid jalgrattaid (Prisma, Maxima, jt.). Rattad on üldjuhul väga madala hinnaga. Kuigi hind tunduv ahvatlev, ei soovita neid seepärast siiski osta. Sama kehtib ka suvalise internetikaubamaja (meilgi levivad Sportsdirect rattad) tundmatu brändiga jalgrataste osas. Õigem oleks vist nimetada jalgrattataoline toode (hea ingliskeelne väljend "Bicycle Shaped Objects").

Siin on põhjused miks me ei soovita Supermarketi BSO-d osta:

1. Osta kvaliteeti mitte hinda
Jalgrataste komplekteerimisel arvestatakse üldjuhul samasuguse tasemega komponentidega, käiguvahetajad langevad kokku pidurite ja sobivate jooksudega. Supermarketi ratastel on üldjuhul komponendid kõige odavamad, kaalult raskemad ja nende reguleerimisvõimalused on väga piiratud. Sattudes oma supermarketi rattaga rattapoe mehaaniku juurde võib reguleerimine kujuneda pikaajaliseks protsessiks ja kalliks, sest mehaanik reguleerib ja reguleerib, aga tulemust ei ole. Paljud supermarketi komponendid on plastikust (nt. pidurid, pedaalid) ja nende reguleerimine ja töökindlus on väga kaheldavad. Järelturul on supermarketi jalgratta hind olematu ja see võib jääda teil lihtsalt kuurinurka seisma.

2. Rataste kokkupanek ja reguleerimine
Jalgrattad tulevad üldjuhul tehastest suuremal või vähemal määral kokku panduna. Enne müügisaali veeretamist saab rattapoes väljaõppinud mehaanik ratta komplekteerida ja teha sõidukõlbuliku reguleeringu (jooksud ja kodarad, käigud, pidurid jne).
Supermarketites puuduvad mehaanikud ja keegi ei näe vaeva selle ratta ülevaatuseks ja reguleerimiseks. Esmane asi, mis sa sellega tegema peaks on külastada rattapoe mehaanikut või siis ise kõik üle vaadata.

3. Rattapoodides on kogenud ratturid ja oskavad soovitada
Tehke katse ja minge Eesti supermarketisse ning küsige kelleltki müügisaalist nõu jalgratta kohta mida nad müüvad. No näiteks raami sobiv suurus, rehvide muster ja lisavarustusena milliseid porilaudasid nad soovitavad? Rohkem polegi vist vaja seda punkti lahata.
Rattapoodides saad sa üldjuhul personaalse teeninduse, heades poodides on tööl inimesed, kes sõidavad igapäevaselt rattaga, remondivad ja armastavad neid.

4. Jalgratta sissesõitmine ja esmane reguleerimine
Olete märganud, et enamusele uutele ratastele on esimene hooldus tasuta. Selle põhjus on ratta sissesõitmisel asjade reguleerimine, trossid saavad töökorda ja venivad natuke, käigud vaja natuke peenreguleerida jne. Supermarketist te seda teenust ei saa.

5. Proovisõit ja asendi reguleerimine
Korralik rattapood annab võimaluse teha soovitud rattaga pisike proovitiir, soovitab sõiduasendi osas muudatusi, mainib, mida saab veel reguleerida ja mida-millega asendada. Ja seda kõike kahjuks internetist ega supermarketist ei saa. 

6. Garantii ja osade vahetus
Erinevad brändid pakuvad raamile ja osadele garantiid. Meie kogemusel need ka toimivad hästi ja üldjuhul normaalse kasutuse piires vahetatakse garantiiaja sisse mahtuv praak ära (juhtub meie 180 jalgratta osas u. 1 x aastas).
Kui nüüd probleemi ilmnemisel pöörduksite näiteks Supermarketi poole, et saada hinnang kas ilmnenud viga kuulub garantii alla ja saaks ehk selle kiiresti vahetatud? Pakun, et see tulemus ei ole kiire ning supermarketil pole ka tehase vea puhul seda osa ja mehaanikut kuskilt võtta, kes teie osa ära vahetaks ja ratta taas sõidukorda seadistaks.
Võite ka ette kujutada internetikaubamaja asjaajamist garantiiküsimuste korral. Võite neile suvel oma jalgratta tagasi saata ja oodata teadmata aja, et saada eksperthinnang ning siis kui hästi läheb ka asendusdetail või koguni sama "hea" uus ratas?

Kui uut ratast osta ei jõua, soovitame osta vanema kasutatud jalgratta. Neid on piisavalt liikvel ja näiteks Hollandi, Soome ja Rootsi kasutatud rattad on üldjuhul väga vastupidavad. Enne ostmist oleks muidugi hea mina läbi koos müüjaga oma rattamehaaniku juurest oma rattapoes ja küsida arvamusi, et kui heas korras on jalgratas ja mida oleks koheselt vaja vahetada. Seda ikka selleks, et ostaksite sõidukorras ratta mitte ei peaks hakkama seda kohe remontima.

Inglastel on hea väljend "buy cheap, buy twice"!

“It all started because we love cycling. From childhood cycling around home. Then making first real bike trip to West-Estonia and islands, with backpack on shoulders...”